Carnival Glory
Projectnr |
3123 |
In de vaart |
2017 |
Schip type |
Cruise schip |
Klasse |
Lloyd's Register |
Klant |
Croonwolter & Dros |
Lengte |
290.20 m |
breedte |
35.40 m |
Holte |
m |
Wat heeft G&S geleverd:
-
Voorontwerp
-
Ontwerptekeningen
-
Constructietekeningen
-
Werktekeningen
-
Bouwbegeleiding
-
Gewichtsberekening
-
Noodgenerator kamer
Bijzonderheden
ADG project: In 2012 heeft een aantal cruisemaatschappijen besloten om hun schepen te voorzien van een ADG deckhouse; "Auxillary Diesel Generator" ofwel een extra noodgenerator die elektriciteit moet leveren aan het hotelbedrijf, dus de keuken en de hutten tijdens uitval. Bij een aantal schepen moet de ADG de bestaande noodgenerator vervangen bij uitval maar bij andere schepen is het een toegevoegde elektriciteitsbron waarmee het watermist systeem (brandblus) wordt gevoed. Aanvankelijk werden er tijdelijke containers aan boord geplaatst met daarin een noodgenerator, maar de bedoeling was om een definitief dekhuis te installeren dat zou passen in de stijl van het schip. Elk schip heeft daarmee een custom made generator dekhuis. Een ADG heeft een dieselmotor met generator, een eigen brandstoftank voor in dit geval 6 draaiuren, schakelpaneel etc. en moet zelfvoorzienend zijn. Voor dit project hebben wij eerst de bestaande situatie aan boord opgenomen, in kaart gebracht en beoordeeld. De bestaande constructie van de gekozen locatie moest worden berekend om te controleren of dit sterk genoeg zou zijn om het gewicht van een volledig nieuw dekhuis te kunnen dragen. Aan de hand van de resultaten maakten we een ontwerp dat uiteindelijk werd samengebouwd tot een zo compact mogelijk maar wel toegankelijk geheel. Na transport naar het droogdok (Bahamas) begeleidden wij de installatie aan boord. Deze begeleiding houdt in dat wordt toegezien dat de ADG op de juiste plaats wordt geïnstalleerd, in lijn met de onderliggende scheepsconstructie, aansluiting van de brandstof en brandblussysteem, adviseren in het laswerk. Ook hielden we toezicht op de versterkingen van de bestaande constructie die aan boord moesten worden uitgevoerd om het gewicht van de ADG te kunnen dragen. Carnival heeft voor de Carnival Conquest gekozen voor een ADG met "MTU" motor met "Leroy Somer" generator. Vermogen: 2.1 MW. Om de klant (Carnival Cruiselines) een idee te geven hoe de ADG er uit zou gaan zien in relatie met het schip maakten we vooraf van de ADG met schip een 3-dimensionale voorstelling in de vorm van een render.